71 Talouspolitiikan tavoitteet ja instrumentit [ccc]

Kansalaisen käsikirja - Medborgarens handbok - Citizen's guide

29 The Federal Budget and Fiscal Policy 709
Balancing Acts on Capitol Hill 710

71.1 Liittovaltion budjetti Yhdysvalloissa
K71.1 Julkisen talouden alijäämä Suomessa
K71.2a Julkisten menojen rakenne Suomessa1961-95
K71.2b Julkisten menojen rakenne Suomessa 1961-96
F29.2 Budjettivaje
F29.3 Liittovaltion verotulot ja varainkäyttö
K71.3 Julkisen sektorin tulojen rakenne Suomessa 1961-95
F29.4 Liittovaltion velka
F29.5 Julkisen talouden vaje maailmalla
71.2 Finanssipoliittiset multiplierit
F29.6 Julkisen kysynnän multiplier
F29.7 Könttäsummaveron multiplier
F29.8 Suhdannevaihtelu ja budjetin alijäämä
F29.9 Syklinen ja rakenneperäinen vaje
71.3 Finanssipolitiikka lyhyellä ja pitkällä tähtäyksellä
F29.10 Finanssipolitiikka ja kokonaiskysyntä
F29.11 Finanssipolitiikka, reaalinen BKT ja hintataso
F29.12 Finanssipolitiikan tarjontavaikutuksia
F29.13 Alijäämä, lainanotto ja syrjäytysvaikutus

71.1 Liittovaltion budjetti Yhdysvalloissa

1.1 Instituutiot ja lait

Julkisen talouden alijäämä

1.2 Vuoden 1998 budjetin kohokohtia

Budjettiesitys 1998 o Yleisperustelut vuodelle 1998

K71.1 Julkisen talouden alijäämä Suomessa

TAAC+SGAC.gif
Kansantalouden tilinpito


1.3 Budjetti historian perspektiivissä

K71.2a Julkisten menojen rakenne Suomessa 1961-95

JulkMenot.gif
RGPC tulonsiirrot yksityisille
RGBC elinkeitnotuki
CEGC Julkinen kulutus


K71.2b Julkisten menojen rakenne Suomessa 1961-96

JulkMenot-rakenne.gif


F29.3 Liittovaltion verotulot ja varainkäyttö


K71.3 Julkisen sektorin tulojen rakenne Suomessa 1961-95

Verotulot
YOGC Muut tulot
TTAC Muut veronluontoiset tulot
TIAC Välilliset verot
TDPC Välittömät verot
TDBC Yritysverot


F29.4 Liittovaltion velka

F2904.jpg Suomen valtionvelka

valtionvelka.gif


1.4 Budjettivaje globaalisessa perspektiivissä

F29.5 Julkisen talouden vaje maailmalla

F2905.jpg


1.5 Budjettireformi ja vajeen supistuminen

1.6 Osavaltion ja paikalliset budjetit

71.2 Finanssipoliittiset multiplierit

2.1 Julkisen kysynnän multiplier

  Q T Q-T=Y C I G C+I+G G' C+I+G'
trln doll
a 5.0 0.5 4.5 3.75 1.0 0.5 5.25 1.0 5.75
b 6.0 0.5 5.5 4.50 1.0 0.5 6.00 1.0 6.50
c 7.0 0.5 6.5 5.25 1.0 0.5 6.75 1.0 7.25
d 8.0 0.5 7.5 6.00 1.0 0.5 7.50 1.0 8.00
e 9.0 0.5 8.5 6.75 1.0 0.5 8.25 1.0 8.75

Julkisen kulutuksen multiplier = GovPurchasesMultiplier.gif

Q = C + I + G

Q = a + b Q + I + G

(1-b) Q = a + I + G

Q=apIpGd1mb.gif

QG=1d1mb.gif = julkisen kulutuksen multiplier

F29.6 Julkisen kulutuksen multiplier

F2906.jpg Alunperin kokonaiskysyntäkäyrä on AE0 ja reaalinen BKT $6 trln pisteessä b. Julkisen kulutuksen kasvu $0.5 trln kasvattaa suunniteltua kokonaiskysyntää jokaisella BKT tasolla $0.5 trln. Kokonaiskysyntäkäyrä siirtyy kohdasta AE0 kohtaan AE1 suuntansa säilyttäen. Alkuperäisellä BKT tasolla $6 trln suunniteltu kokonaiskysyntä onkin nyt $6.5 trln. Koska suunniteltu kokonaiskysyntä on nyt suurempi kuin reaalinen BKT, reaalinen BKT kasvaa. Uusi tasapaino saavutetaan tasolla $8.0 trln, kohdassa d' missä AE funktio leikkaa 45-astesuoran. Tässä esimerkissä julkisen kulutuksen multiplier on siis 4, kysyntäshokilla saatiin aikaan nelinkertainen vaikutus.


2.2 Könttäsummaveron multiplier

F29.7 Könttäsummaveron multiplier

F2907.jpg Aluksi kokonaiskysyntäkäyrä on AE0 ja tasapaino on $8 trln. Rajakulutusalttius on 0.75. Könttäsummaveroa nostetaan $1 trln, joten käytettävissä oleva tulo supistuu myös $1 tln. Supistava vaikutus kokonaiskysyntään saadaan selville tämä käytettävissä olevan tulon muutos rajakulutusalttiudella 0.75 saadaan siis $0.75 trln. Kokonaiskysyntäkäyrä siirtyy tämän verran alaspäin kohtaan AE1. Kokonaiskysyntä supistuu $3 trln, niin että se on $8 trln asemesta $5 trln. Könttäsummaverotuksen multiplier on siis -3.


2.3 Tasapainoisen budjetin multiplier


2.4 Induced Taxes and Entitlement Spending

2.5 Ulkkomaankauppa ja finanssipoliittiset multiplierit

2.6 Automaattiset vakauttajat

F29.8 Suhdannevaihtelu ja budjetin alijäämä

qgdef.gif Voidaan ajatella, että pitkän tähtäyksen trendi edustaa potentiaalista BKTta. Reaalinen BKT aaltoilee silloin potentiaalisen molemmin puolin. Julkisen sektorin alijäämä kasvaa laskusuhdanteessa, koska verotulot supistuvat, vaikka julkinen kulutus ja tulonsiirrot kasvavat.
sgac.gif


F29.9 Syklinen ja rakenneperäinen vaje

F2909.jpg Julkinen kulutus supistuu BKTn kasvaessa, koska tulonsiirrot supistuvat. Verotulot kasvavat, koska useimmat verot on sidottu tuotannon ja tulojen suuruuteen. Jos tässä BKT on $7 trln, julkisella sektorilla tasapainoinen budjetti. Jos reaalinen BKT on alle $7 trln, julkisen sektorin menot ovat suuremmat kuin tulot, budjetti on alijäämäinen. Jos BKT ylittää $7 trln, budjetti on ylijäämäinen. Jos potentiaalinen BKT on $7 trln, ei rakenteellista alijäämää ole, vaan alijäämät ova syklisiä, mutta jos potentiaalinen BKT on alle $7 trln, ovat alijäämät rakenteellisia.


71.3 Finanssipolitiikka lyhyellä ja pitkällä tähtäyksellä

3.1 Finanssipolitiikka ja kokonaiskysyntä

F29.10 Finanssipolitiikka ja kokonaiskysyntä

F2910.jpg Halutaan loppujen lopuksi erottaa kokonaiskulutusmenot ja kokonaiskysyntä. Kun puhutaan kysynnästä, on toisena akselina aina hintataso.

Jos hintataso on 130, suunniteltu kokonaiskysyntä (suunnitellut kokonaiskulutusmenot) on AE0 (osa a) ja kokonaiskysyntä on AD0 (osa b). Julkisen kulutuksen kasvu siirtää suunnitellut kokonaiskulutusmenot kohtaan AE1 ja kokonaiskysyntäkäyrä siirtyy oikealle kohtaan AD1.


3.2 Finanssipoliittinen ekspansio ja potentiaalinen BKT

F29.11 Finanssipolitiikka, reaalinen BKT ja hintataso

F2911.jpg

(a) lyhyen tähtäyksen vaikutus
Julkisten hankintojen kasvu siirtää AD käyrää kohdasta AD0 kohtaan AD1. Jäykän hintatason olosuhteissa kansantalous olisi siirtynyt pisteeseen b. Mutta hintataso nousee niin että se on 146 ja reaalinen BKT kasvaa niin että se on $7.6 trln.
(b) pitkän tähtäyksen vaikutus
Pisteessä c reaalinen BKT ylittää potentiaalisen ja työttömyys on luonnollista vähäisempi. Nimellispalkka nousee ja lyhyen tähtäyksen kokonaistarjonta supistuu. SAS käyrä siirtyy vasemmalle kohtaan SAS
1 ja kansantalous siirtyy poisteeseen a'. Hintataso nousee niin että se on 176 ja reaalinen BKT palaa tasolle $6 trln.


3.3 Finanssipolitiikan rajoitukset

3.4 Finanssipolitiika ja kokonaistarjonta

F29.12 Finanssipolitiikan tarjontavaikutuksia

F2912.jpg

(a) Traditionaalinen näkemys
Veronalennus lisää kokonaiskysyntää ja siirtää AD käyrän kohdasta AD
0 kohtaan AD1 (molemmissa osissa). Tällaisella politiikalla on myös tarjontavaikutuksia. Jos tarjontavaikutukset ovat vähäisiä, SAS käyrä siirtyy oikealle kohdasta SAS0 kohtaan SAS1 osassa a. Kysyntävaikutus dominoi tarjontavaikutusta ja reaalinen BKT kasvaa ja hintataso kohoaa.
(b) Tarjontaperusteinen näkemys
Jos veronalennuksen tarjontavaikutukset ovat suuret, SAS käyrä siirtyy kohtaan SAS
1 osassa b. Tässä tapauksessa tarjontavaikutus on yhtä suuri kuyin kysyntävaikutus ja hintataso jää ennalleen. Mutta jos tarjontavaikutus olisi suurempi kuin kysyntävaikutus, hintataso jopa laskisi.


3.5 Taakka tuleville sukupolville?

3.6 Syrjäytysvaikutukset

F29.13 Alijäämä, Lainanotto ja syrjäytysvaikutukset

F2913.jpg
(a) Lainamarkkinat
Osassa (a) nähdään lainamarkkinat. Lainojen kysyntä on D0 ja lainojen tarjonta S0. Lainojen tasapaino on $1 trln korolla 3 ppa (prosenttia vuodessa). Osassa b investointikysyntä on ID ja koron ollessa 3 investoinnit ovat $0.8 trln. Julkinen sektori on alijäämäinen. Alijäämä rahoitetaan lainanotolla.
(b) Investoinnit
Julkisen sektorin lainantarve kasvattaa kysyntää lainamarkkinoilla ja siirtää kysyntäfunktion kohtaan D
1. Reaalinen kokro nousee niin että se on 4 prosenttia vuodessa (osa b) ja investoinnit sen takia supistuvat niin että ne ovat $0.5 trln. Julkisen sektorin alijäämä syrjäyttää investointeja tuotantopääomaan.

3.7 Ricardolainen yhdenvertaisuus

RBL Finanssipolitiikka käytännössä


29 The Federal Budget and Fiscal Policy 709

Balancing Acts on Capitol Hill 710

The Federal Budget 711 The Institutions and Laws 711 Highlights of the 1995 Budget 712 The Budget in Historical Perspective 713 The Budget Deficit in Global Perspective 716 Budget Reform and Deficit Reduction 716 State and Local Budgets 718

Fiscal policy multipliers 718 The Government Purchases Multiplier 719 The Lump-Sum Tax Multiplier 721 The Balanced Budget Multiplier 722 Induced Taxes and Entitlement Spending 722 International Trade and Fiscal Policy Multipliers 722 Automatic Stabilizers 723

Fiscal policy in the Short Run and the Long Run 725 Fiscal Policy and Aggregate Demand 725 Fiscal Expansion at Potential GDP 727 Limitations of Fiscll policy 728 Fiscal Policy and Aggregate Supply 728 A Burden of Future Generations? 729 Crowding out 730 Ricardian Equivalence 731

READING BETWEEN THE LINES Fiscal policy in Action 732



Sivun alkuun o H63 Harjoitustehtävät
AJK kotisivu o AJK ohjelmasivu o Kansantalouden kurssit o Suomen kansantalous

Asko Korpela 980425 (970322) o Asko.Korpela@kolumbus.fi (palaute)

[ccc]