13 Suomen
kansantalous: tuotanto ja työllisyys [ccc]
(Economic Growth in the United States 520)
13.0
TreGraf tietokoneohjelma
13.1 Bruttokansantuotoksen
kasvu Suomessa
K13.1 Bruttokansantuotos
ja trendit
K13.2 Taloudellisen
vaihtelun lajit
F22.4 Kasvu
kolmessa suurimmassa kansantaloudessa
F22.5 Kasvuluvut maailmalla
13.2 Työttömyys
vaikea ongelma
K13.5 Työttömyys
Suomen kansantaloudessa
F22.7 Teollisuusmaiden työttömyys
13.3
Inflaatio, hintatason jatkuva nousu
K13.7 Yksityisen kulutuksen
hinta
F22.9 Inflaatio maailmalla
13.4 Vaihtotase
K13.9 Vaihtotase, mrd mk
K13.10 Vaihtotase, prosenttia
BKTsta
13.5 Talouspolitiikka
K31.12
Pikakurssi Suomen taloushistoriassa - PerMakG
1-2-3
13.1 Bruttokansantuotoksen
kasvu Suomessa
1.1 Kasvu ilman kasvua!
Suomessa sama kokonaistuotannon määrä kuin ennen 90-luvun
lamaa saadaan aikaan laman jälkeen 400 tuhatta pienmmällä
kokonaistyövoimapanoksella.
- Vaivan väheneminen myönteinen asia, mutta ongelma: miten
tuotannon lopputulos nyt voidaan jakaa kaiken kansan kesken, kun tuloa
perinteisesti saadaan vain työtä tekemällä.
- Tuotanto ehkä riittää kaikkien tarpeisiin, mutta ne
400 000 työstä pois jäänyttä eivät saa tuloa
eivätkä siis pysty ostamaan tarvitsemiaan hyödykkeitä.
- Tämän ongelman ratkaiseminen on ehkä suurin teidän
sukupolvenne haasteista.
- Tällä hetkellä näköpiirissä olevista
ratkaisuista tärkeimmät ovat työajan lyhentäminen ja
siten työn jakaminen entistä usempien tehtäväksi ja
kansalaispalkka,
jolloin
- yhteiskunta verotuksen avulla kerää niin paljon rahaa, että
kaikille kansalaisille pystytään maksamaan toimeentulon turvaavaa
palkkaa riippumatta siitä käykö hän työssä
vai ei.
K13.1 Bruttokansantuotos
ja trendit
 |
QGDF Bruttokansantuote markkinahintaan mrd 90 mk
96021 ExpTrend: 71-95 2.5%, 86-95 0.2%
61 179.9 185.2 191.2 201.2 212.0 216.9 221.6 226.8 248.4 267.4
71 272.8 293.6 313.0 322.8 326.0 326.5 326.9 334.1 358.2 377.4
81 383.3 397.1 408.8 421.4 436.3 446.6 464.9 487.7 515.4 515.4
91 479.0 462.0 456.6 476.7 496.9
QGDF Bruttokansantuote markkinahintaan % 96021
ExpTrend: 71-95 2.5%, 86-95 0.2%
61 0.0 2.9 3.2 5.2 5.4 2.3 2.2 2.3 9.5 7.6
71 2.0 7.6 6.6 3.1 1.0 0.2 0.1 2.2 7.2 5.4
81 1.6 3.6 2.9 3.1 3.5 2.4 4.1 4.9 5.7 0.0
91 -7.1 -3.5 -1.2 4.4 4.2
|
|
K13.1 Bruttokansantuotos ja trendit
|
Vuosien 1971-95 trendin yhtälö on
QGDF = 293.8 * 1.025 (v-71)
- Esim. 95 trendiarvo v = 95, jolloin 1.02524 = 1.81
- trendiarvo on 1.81 * 293.8 = 531.4
- 7 prosenttia korkeampi kuin havainto 496.9.
Trendi
ja trendiennuste
o Trendin laskeminen
1.2 Vaihtelu trendin ympärillä
K13.2 Taloudellisen
vaihtelun lajit
- Trendi eli kehityksen pääsuunta.
- Suhdannevaihtelu.
- Kausivaihtelu.
- Epäsäännöllinen vaihtelu.
1.3 Taloudellinen
kasvu maailmalla
EconomicGrowth Around the World 523
F22.4
Kasvu kolmessa suurimmassa kansantaloudessa

kolme piirrettä:
- Samanlainen tuottavuuden nousun hidastuminen
- Samanlaiset suhdannevaihtelut
- Erilaiset BKTn pitkän tähtäimen trendit.
F22.5 Kasvuluvut maailmalla
|
F22.5 Kasvuluvut eri puolilla maailmaa
|
 |
Kasvueroja on myös muualla maailmalla. Ne näkyvät
kuviossa F22.5. Aasiassa kasvu on ollut nopeinta, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa
hitainta.
OECD
World Bank
|
13.2
Työttömyys vaikea ongelma
2.1 Työttömyys
Suomen kansantaloudessa
K13.5 Työttömyys
Suomen kansantaloudessa
|

K13.5 Työttömyys Suomen kansantaloudessa
(kuvio ja aikasarja on otettu TFEGRAF ohjelman avulla AJKA61.TRE tietokannasta
leikepöydälle ja kuvio tallennettu edelleen PSP kuvankäsittelyohjelmalla
GIF muotoon.)
|
UNMT Työttömyys tuh hlötyöv K26
ExpTrend: 71-95 7.7%, 86-95 20.2%
61 24 25 30 30 28 32 59 81 58 41
71 49 55 51 39 51 91 137 169 143 114
81 127 149 144 135 129 138 130 116 89 88
91 193 328 444 456 430
|
| Kuviosta nähdään työttömyyden kehitys vuosina
1961-95. Kuvioon on lisäksi piirretty vuosien 71-95 ja 86-95 eksponenttitrendit
sekä merkitty isoilla pisteillä myös trendiennusteet. Mutta
tässä tapauksessa trendi on erittäin heikko ennusteväline.
Tarvitaan talousteoriaa, eikä sittenkään voida odottaa tarkkaa
ennustetta. |
2.2 Työttömyys
muualla maailmassa
Unemployment in the United States 527 UnemploymentAroundtheWorld 528
F22.7 Teollisuusmaiden
työttömyys
 |
Kuviossa 22.7 nähdään työttömyysaste
Kanadassa, Länsi-Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa. Yhdysvaltojen
työttömyysaste on keskimäärin ollut 7 prosentin luokkaa
eli kolminkertainen Japaniin verrattuna. Euroopassa ja Kanadassa on ollut
korkeampi työttömyys kuin Yhdysvalloissa. Japanin työttömyys
on pysynyt hyvin vakaana muihin verraten. Muualla työttömyys
noudattaa suhdannevaihteluiden kuvaa, tietenkin nousut ja laskut peilikuvana
tuotannon vastaaviin verrattuna. |
Piirros:
Työvoiman tarjonta, kysyntä, työttömyys s 136
13.3 Inflaatio,
hintatason jatkuva nousu
Inflation 529 Inflation in the United States 529
Inflaatio = yleisen hintatason nousu (Sanasto)
- inflaatioprosentti on keskimääräisen hintatason prosenttimuutos.
- hintatason yleinen mitta on kuluttajahintaindeksi.
- kuluttajahintaindeksi: paljonko keskiarvokansalaisen ostamien tavaroiden
ja palvelusten hinta noussut
- (lisää kuluttajahintaindeksistä luvussa
1.2).
3.1 Inflaatio Suomessa
K13.7 Yksityisen kulutuksen
hinta
 |
CEPP Yksityisen kulutuksen hinta % R960920
ExpTrend: 71-95 7.9%, 86-95 4.3%
61 0.0 4.4 5.9 7.9 3.7 4.3 6.1 9.0 2.9 1.1
71 6.8 8.5 12.7 19.0 16.0 14.1 11.5 8.1 8.0 11.6
81 11.9 9.3 8.8 7.1 6.6 3.1 3.6 4.7 4.9 6.0
91 5.7 4.1 4.2 1.4 0.3
|
3.2 Inflaatio muualla
maailmassa
Inflation Around the World 530
F22.9 Inflaatio maailmalla
 |
Kuviosta F22.9 nähdään inflaatio maailmalla
vuodesta 1970 lähtien. Kuvion yläosasta nähdään,
että inflaatio on edennyt suunnilleen samaan tapaan Yhdysvalloisdsa
ja muualla teollistuneissa maissa. Alaosassa nähdään vastaavasti
ero teollisuusmaiden ja kehitysmaiden välillä.
70-luvulla teollistuneessa maailmassa koettiin kaksinumeroinen inflaatioryöpsähdys,
mutta 80-luvun puolivälistä lähtien inflaatio on vaimentunut
5 prosentin tasolle tai sen alapuolelle.
Kehitysmaista on latinalaisessa Amerikassa koettu vuonna 1990 jopa lähes
600 prosentin inflaatiovauhti.
Inflaatio tuo tullessaan kaksi muuta suurta muutosta: muutokset korkotasossa
ja valuuttakursseissa.
|
Inflation and Interest Rates 530 Inflation and the Foreign
Exchange Rate 531
13.4 Vaihtotase
(International Payments 533 The Current Account 533 The
U.S. Current Account 533 The Capital Account 533)
Vaihtotaseeseen rekisteröidään vientitulot ja tuonnista
aiheutuneet menot.
- kansantalouden kuumemittari ja reagoi herkästi tilanteessa, jolloin
kansantalous on hinnoitellut itsensä ulos maailmanmarkkinoilta.
- jos tulopolitiikkaa harjoitetaan 'laput silmillä' muusta maailmasta
välittämättä ja tuhotaan kansantalouden ulkoinen kilpailukyky
kilpailijamaiden kustannuskehityksen ylittävillä palkankorotuksilla.
K13.9 Vaihtotase, mrd mk
|

K10.3 Vaihtotaseen ylijäämä, mrd mk
|
FBAC Vaihtotaseen ylijäämä mrd mk 96095
LinTrend: 71-95 -0.3, 86-95 2.3
61 -0.2 -0.3 -0.1 -0.6 -0.6 -0.6 -0.5 0.3 0.0 -1.0
71 -1.4 -0.6 -1.3 -4.4 -7.8 -4.3 -0.4 2.7 -0.5 -5.2
81 -2.2 -4.7 -6.3 -0.1 -4.7 -3.6 -7.5 -11.3 -24.9 -26.5
91 -26.7 -22.0 -6.3 6.6 24.5
|
K13.10 Vaihtotase,
prosenttia BKTsta
|

K13.10 Vaihtotaseen ylijäämä, prosenttia bruttokansantuotoksesta
|
FBAR Vaihtotaseen ylijäämä, prosenttia BKT:sta R960920
LinTrend: 72-95 0.1, 86-95 0.5
61 -1.1 -1.5 -0.5 -2.5 -2.3 -2.1 -1.6 0.8 0.0 -2.2
71 -2.8 -1.0 -1.8 -4.9 -7.5 -3.7 -0.3 1.9 -0.3 -2.7
81 -1.0 -1.9 -2.3 0.0 -1.4 -1.0 -1.9 -2.6 -5.1 -5.1
91 -5.4 -4.6 -1.3 1.3 4.5
|
Kuvioista K13.9 ja K13.10 nähdään vaihtotaseen ylijäämän
kehitys vuosina 1961-95. Kuviossa K13.9 on esitetty juoksevahintainen aikasarja.
Näin ollen vuosien 88-92 tilanne näyttää vakavammalta
kuin vuoden 75 aikaisempi ennätysvaje. Kuvio K13.10 kuvaa vaihtotasetta
prosenttiosuutena bruttokansantuotoksesta. Se antaa aivan toisen kuvan.
Nykyisen suuruisia 3 prosentin vajeita on ollut 'silloin tällöin'.
13.5 Talouspolitiikka
Macroeconomic Policy Challenges and Tools 534 Policy Challenges
534 Policy Tools 535
5.1 Talouspoliittinen
päätöksenteko
Suhdanteita tasoittavan talouspolitiikan pääinstrumentti
on valtion tulo- ja menoarvio.
- bujettiesitys vuosittain syyskuussa eduskunnan hyväksyttäväksi
kolmen käsittelyn jälkeen
- tulo- ja menoarvion valmistelee valtiovarainministeriö muiden
ministeriöiden esitysten perusteella
- tuotantoa ja kauppaa budjetti koskettaa vain välillisesti (verotus
ja elinkeinotuki)
- budjetin yleinen talouspoliittinen luonne ilmaistaan sen talouspolittisissa
yleisperusteluissa
- budjetti joko tukee tai vaimentaa tai on neutraali suhdannekehityksen
suhteen.
Toinen varsin itsenäinen talouspolitiikan tekijä
on Suomen Pankki
- tehtävä: "pitää maan rahaolot vakavalla ja
turvallisella kannalla"
- avomarkkinaoperaatiot rahamarkkinoilla
- valuttakurssien määrittäminen ja valuutan vaihdon sääntely
- yhteistoiminnassa maan hallituksen kanssa
- operoi ns. valuuttaputkessa hallituksen määrittämien
rajojen sisällä.
Vuoden 1968 jälkeen kasvava merkitys tulopolitiikalla,
eli työntekijä- ja työnantajajärjestöjen välisillä
neuvotteluilla.
- sovitaan vuosittain palkankorotuksista ja muista työehdoista
- käytännössä usein myös sosiaalipoliittisista
toimista
- työntekijöiden järjestäytyneisyys on hyvin korkea
- neuvotteluita sekä paikallisella että keskusliittotasolla
- rintaman molemmin puolin järjestöjä on useita ja palkkajohtajuudesta
taistellaan
- kamppailu johtaa kilpailuun ja jossain määrin suurempiin
palkankorotuksiin kuin jos palkat muodostuisivat yhdellä keskitetyllä
päätöksellä
- ajoittain poliittista jännitystä demokraattisesti valitun
eduskunnan ja tulopoliittisen järjestelmän välillä
- järjestelmä edustaa vain puolta väestöä, eli
kansan aktiivista osaa
- ei valittu demokraattisen tasapuolisuuden perusteella.
5.2 Talouspolitiikan
tavoitteet ja keinot o POLAJKA
Talouspolitiikan tavoite: kansalaisten hyvinvoinnin edistäminen,
'taloudellisen nettohyvinvoinnin' maksimointi.
- tähän tavoitteeseen tähtää kaikki valtakunnan
johdon toiminta
- konkreettisemmalla, operatiivisella tasolla on olemassa neljä
muita tärkeämpää tavoitetta:
- taloudellisia tavoitemuuttujia kuvaavat aikasarjat sisältyvät
kansantalouden tilinpitoon.
Bruttokansantuotos (QGDF)
- taloudellisen kasvun tärkein mittari.
- vuodesta 1961 bruttokansantuotos kasvanut 3.7 prosenttia vuodessa
- Jos mitataan eksponenttitrendillä, kasvu on ollut
- 3.8 prosenttia vuodessa viimeisten 25 vuoden aikana ja
- 3.6 prosenttia viimeisten 10 vuoden aikana
- viimeksi kuluneen neljännesvuosisadan aikana voidaan havaita 5
selvää suhdanneaaltoa
- aallonpohjasta aallonpohjaan: 61-67, 67-71, 71-77, 77-81 ja 81- 95
Inflaatiota (QGDP)
- mitataan joko kuluttajahinnoilla tai bruttokansantuotoksen deflaattorilla
- viimeisten 20-30 vuoden aikana nopean teknisen kehityksen rinnalla,
teollisen tuotantokoneiston uusimisen ja maatalouden mekanisoinnin rinnalla
koettu voimakas inflaatio
- Suomessa sekä reaalinen kasvu että inflaatio ovat olleet
OECD-maiden keskitason yläpuolella.
- vuodesta 1961 keskimääräinen inflaatiovauhti on ollut
8.6 prosenttia vuodessa
- laskien viimeisten 25 ja 10 vuoden eksponenttitrendeistä se on
ollut 9.7 ja 8.5 prosenttia
- korkeimmat inflaatioprosentit (23 prosenttia vuonna 74) ovat osuneet
välittömästi öljykriisin jälkeisiin vuosiin.
- vuonna 85 koettiin selvä käänne inflaatiokehityksessä
Työttömyyden
torjumista (UNMR)
- voidaan pitää talouspolitiikan vakavimpana haasteena
- talouspolitiikan tavoite, joka eniten askarruttaa politiittisia päätöksentekijöitä
- Suomessa perustuslaki: 'kansalaisen työvoima on valtiovallan erityisessä
suojeluksessa'
- yhteiskunta ei ole onnistunut tätä vitsausta poistamaan
Vaihtotasevaje (FBAR)
- prosentteina bruttokansantuotoksesta kuumemittari, kansantalouden terveydentilan
osoitin
- suhdannenousut ja -laskut liittyvät ulkomaankauppaan ja sen suureen
osuuteen kokonaiskysynnästä ja kokonaistarjonnasta
- öljykriisi nosti ensin raakaöljyn hinnan, sen jälkeen
siitä saatavien jalosteiden hinnan ja aiheutti suuren vaihtotasevajeen:
8 prosenttia bruttokansantuotoksesta vuosina 74 ja 75.
- pieni vaihtotasevaje 2-3 prosenttia teknisistä syistä: vienti
lasketaan fob ja tuonti cif arvoon.
| Mitä keinoja talouspolitiikassa sitten käytetään?
|
finanssipolitiikkaa,
rahapolitiikkaa ja tulopolitiikkaa
Finanssipolitiikka.
Suomessa talouspolitiikan operatiivinen johto on hallituksen käsissä.
Finanssipolitiikan pääinstrumentit: julkiseet
menot ja verotus
Verotus
- välilliset, jotka perustuvat tavaravaihtoon ja hyödykeverot
(polttoaineet, sokeri, rehut, autot jne)
- välittömät tuloverot
- jatkuvaa polemiikkia siitä, miten verotaakka pitäisi jakaa
välittömien ja välillisten verojen kesken
- osuudet suunnilleen samansuuruiset: kumpikin noin 15 prosenttia bruttokansantuotoksesta.
Valtion tuloverotuksessa on progressiivinen asteikko
- inflaation vallitessa tämä toimii automaattisesti: kaikki
veronmaksajat siirtyvät progressioasteikolla ylöspäin
- aktiivista politiikkaa vuosittaiset progressioasteikkojen korjaukset
- jos kokonaiskysyntää halutaan jarruttaa, korjausta ei suoriteta
täysimääräisenä, ja valtion tulot kasvavat nopeammin
- jos kysyntää kasvatettava, korjaus suoritetaan täysimääräisenä
tai suurempana. Silloin kuluttajille jää suurempi tulo kulutukseen
käytettäväksi.
- kunnan vero on toinen puoli tuloverosta
- tasaprosenttina tulosta, mutta prosentti vaihtelee paikallisten tarpeiden
mukaan.
Liikevaihtovero ja hyödykeverot kerätään tasa-asteikoilla
ja ne ovat suorassa suhteessa tuotannon kokonaismäärään.
Niitä muutetaan harvemmin
Finanssipolitiikan
toinen haara: julkinen varojen käyttö
- julkisesta kulutuksesta (kolmannes valtion ja kaksi kolmannesta kuntien)
ja tulonsiirroista
- jatkuvasti kasvaneet ja käsittävät nykyään
yli puolet valtion menoista
- paikallishallinnon menoista suurimman osan muodostavat ala- ja keskiasteen
koulutus sekä terveydenhoito
- siirrot valtiolta kunnille käsittävät 40 prosenttia
kaikista menoista
- takaavat valtiolle mahdollisuuden johtaa talouspolitiikkaa tehokkaasti
tälläkin suunnalla
- valtio huolehtii välittömästi vain sellaisista toiminnoista
kuin yleinen hallinto, maanpuolustus, oikeuslaitos ja liikenneinfrastruktuuri
Rahapolitiikka.
Kaksi peruseroa finanssipolitiikan ja rahapolitiikan välillä
ovat: päätöksenteon nopeus ja politiikan teho. Finanssipolitiikka
on tehokkaampaa, mutta päätöksenteko tapahtuu pitkän
prosessin kuluessa: monien puoluepolittisten eturistiriitojen kompromissina
hallitus saa toimilleen eduskunnan hyväksymisen kolmen käsittelyn
jälkeen.
- Joskus talouspoliittisia toimenpiteitä vaativa tilanne on jo ohi,
kun toimenpiteitä koskeva päätös saadaan valmiiksi.
On olemassa mahdollisuus, että toimenpiteet, joilla kysyntää
kasvatetaan on päätetty, kun suhdannekäänne onkin jo
tapahtunut. Siinä tapauksessa uudet toimenpiteet vain vahvistavat
suhdannetta, kun jarrutus olisi jo paikallaan.
- Rahapolitiikassa tilanne on toinen: päätökset tehdään
nopeasti, ääritapauksesssa keskuspankin johtajien lounaalla.
Mutta niiden teho ei ole niin suuri kuin finanssipolitiikan teho.
- Rahapolitiikkaa verrataan köyteen. Sitä voidaan kiristää,
mutta sillä ei voida työntää. Jos kansantalous on laskusuhdanteessa,
rahapolitiikalla ei voida tilannetta korjata. Lisää luottoa tai
halvemmalla ei auta, kun yrittäjien odotukset ovat pessimistisiä.
Korkeasuhdanteessa luottoehtojen kiristäminen kysynnän supistamiseksi
onnistuu paremmin.
Tulopolitiikka.
Työmarkkinajärjestöjen harjoittamalla tulopolitiikalla
on viime aikoina ollut erittäin suuri merkitys. Se on ohjannut taloudellista
kehitystä tehokkaammin kuin ehkä muut talouspolitiikan haarat
yhteensä.
Koska palkka muodostaa noin 80 prosenttia kaikista tuotantokustannuksista,
tämä politiikka vaikuttaa suoraan paitsi kuluttajien tuloihin,
myös hintatasoon.
- Palkankorotuksesta toteutuu reaalisena vain se osa, joka vastaa työn
teknistä tuottavuuden nousua, yleensä 3-4 prosenttia vuodessa.
- Vuotuiset palkankorotukset ovat kuitenkin olleet keskimäärin
12 prosenttia viimeisten 25 vuoden aikana.
- Erotus toteutuu inflaationa. Miksi niin suuret palkankorotukset, jos
ne eivät johda vastaaviin ostovoiman korotuksiin?
- Eräs syy on työmarkkinoiden molempien rintamien oligopolistinen
rakenne. Jos osa rintamasta onnistuu saavuttamaan korkeamman korotuksen
kuin muut, tämän rintaman jäsenet todellakin saavat suuremman
reaalisen korotuksen kuin muut, sillä hinnathan nousevat kaikille
yhtä paljon.
Kaikkein vakavimmat seuraukset ylisuurista palkankorotuksista ovat ulkomaankaupalle.
- Kun kotimaisten tavaroiden hinnat nousevat enemmän kuin ulkomaisten,
viennin ulkomainen kilpailukyky alenee ja tuontitavaroiden kilpailukyky
vastaavasti paranee. Taas syntyy kaksiteräiset sakset.
- Vakava ulkomaankaupan vaje voi syntyä vuodessa tai kahdessa. Sen
poistaminen voi sen sijaan vaatia varsin ankaria ja pitkäaikaisia
toimenpiteitä.
Alkuun o Makrotaloustieteen
perusteet o Kansantalouden kurssit
o AJK kotisivu
Asko Korpela, kansantaloustieteen lehtori, Helsingin kauppakorkeakoulu
Asko Korpela 980312 (970928) - Asko.Korpela@kolumbus.fi
(palaute)
[ccc]