1. Tavoitteet: 1.9 Korpela Asko 12 2.4 Aine: sama taso: 176 2.4 Aine: kaikki tasot: 433 2.5 Koko opetus: sama taso: 4130 2.5 Koko opetus: kaikki tasot: 10869 2. Opetus: 3.6 Korpela Asko 12 4.9 Aine: sama taso: 182 5.2 Aine: kaikki tasot: 440 5.4 Koko opetus: sama taso: 4184 5.4 Koko opetus: kaikki tasot: 11006 3. Oppimateriaali: 5.1 Korpela Asko 12 4.8 Aine: sama taso: 181 5.0 Aine: kaikki tasot: 439 5.0 Koko opetus: sama taso: 4185 5.0 Koko opetus: kaikki tasot: 10954 4. Anti: 4.3 Korpela Asko 12 5.0 Aine: sama taso: 182 5.2 Aine: kaikki tasot: 441 5.3 Koko opetus: sama taso: 4192 5.3 Koko opetus: kaikki tasot: 11025 5. Kokonaisuus: 3.8 Korpela Asko 12 4.9 Aine: sama taso: 182 5.1 Aine: kaikki tasot: 438 5.2 Koko opetus: sama taso: 4190 5.3 Koko opetus: kaikki tasot: 11019 6. Vaativuus: 3.2 Korpela Asko 12 3.7 Aine: sama taso: 182 3.7 Aine: kaikki tasot: 442 3.6 Koko opetus: sama taso: 4182 3.6 Koko opetus: kaikki tasot: 11016 7. Panostus: 2.8 Korpela Asko 12 3.6 Aine: sama taso: 181 3.5 Aine: kaikki tasot: 440 3.4 Koko opetus: sama taso: 4193 3.5 Koko opetus: kaikki tasot: 11021 8. Saavutukset: 3.5 Korpela Asko 11 3.4 Aine: sama taso: 178 3.5 Aine: kaikki tasot: 430 3.5 Koko opetus: sama taso: 4077 3.6 Koko opetus: kaikki tasot: 10750 ---------------------------
Näpäytä kuvaa, saat suuren. Takaisin - Back
Punainen väri: opettajan pisteet alle keskiarvon, vihreä: opettajan yli keskiarvon.
|
|
Vertailu aineen opetukseen samalla tasolla. |
|
|
Vertailu aineen opetukseen kaikilla tasoilla. |
|
|
Vertailu koko opetukseen samalla tasolla. |
![]() |
Vertailu koko opetukseen kaikilla tasoilla. |
Helsingin kauppakorkeakoulu, kurssiarviointi 1998 20000501 ************************************************* Miksi ei tavoitteita = 9. Vapaa palaute = Kurssi oli mielestäni lähes täysi katastrofi. Luennot koostuivat lähes täysin tietokoneen internetsivujen näytöstä ja käyttömahdollisuuksista. Kansantaloutta saatika sitten makrokansantaloutta ei käsitelty juuri ollenkaan. Heikko opetus! **1***************************************** Miksi ei tavoitteita = 9 Vapaa palaute = Netscapessa -SAA- suurennettua fonttia. (Options -> preferences fonts -> choose font) Näin näkisi muutkin kuin kolme ensimmäistä riviä. Joka tapauksessa. tällä kurssilla netin käyttö tuntui olevan jonkinlainen itseisarvo, sen sijaan, että se olisi ollut apuväline. varsinkin kurssin alku- puolella netinkäyttö meni jo pelleilyksi. Jos joka tunnin alussa surffaillaan kotisivuja puoli tuntia ees sun taas ennen kuin päästään asiaan, ei opiskeli- joiden motivaatio kurssin suorittamiseen ainakaan nouse. Eikä olisi ollut ihan välttämätöntä näyttää joka ainoa kerta yksityiskohtaisesti, miten se TreGraf-ohjelma asennetaan. vaikka olisi kuinka hyvä ohjelma. Ennen kuin lopetin luennoilla käymisen, oli jo neljään tai viiteen kertaan opetettu. miten TreGraf asennetaan. Uskoakseni olisi tärkeämpää opettaa moiset asiat tietokoneen ajokortti -kurssilla. (Ja sielläkin kerta tai kaksi riittäisi.) TreGrafista sivuhuomiona: TreGraf on pakattu selfextractiksi PKZipin shareware-versiolla. jonka käyttö muille kuin yksityisille (kuten esim. kouluille) on maksullista. Ts. käyttö on laitonta. (Tämä sinänsä ei minua rassaa, mutta jotain muuta tahoa saattaisi rassata.) Käsittääkseni luentojen osanotossa kävi melkoinen kato, mitä en kaiken yllä- olevan valossa yhtään ihmettele. **2***************************************** Miksi ei tavoitteita = 9 Vapaa palaute = ehdottoman hyvää on ollut netin käyttö ja sen myöt avannut silmät sille miten helppo on saada tietoa nopeasti esim. linkit suomen pankin sivuille.toisaalta netistä tenttiin lukeminen ei mielestäni ole helppoa ja tietomäärään saattaa hukkua. **3***************************************** Miksi ei tavoitteita = 9 Vapaa palaute = **4***************************************** Miksi ei tavoitteita = 9 Vapaa palaute = Koko kurssi on ihan perseestä. Asiat ovat takuullac tulleet tutuiksi kaikille pääsykokeeseen pänttä misestä. Ei ole mikään ihme, että luennoilla yleensä pyörii vain parikymmentä tyyppiä, monet niistäkin lähtee kesken pois, kun L.A. Law alkaa yhdelt toista. Eli kehno uusintasarjakin on parempaa ajanvietettä. Arvaapa vaan, pyöriikö siinä sitten jopidenkin harjoitusten teko ihan päällimmäisenä mielessä ... Eihän se motivoi ketään, kun kuiva ukonrahjus (Korpela) tuhisee jostain tekemistään linkeistä ja tietokoneohjelmista ja näyttelee kurssin WWW-sivuja, jotka itse kukin voi halutessaan lukea koneella kymmenen kertaa nopeammin ilman turhien jorinoiden kuuntelupakkoa. Yleensä sitä ei kumminkaan tule tehtyä. ja kurssi jää viimeisen illan selailun varaan. Toivoa vaan sopii, että koe on helppo, muuten ennustan aika suurta hylkäysprosenttia. Ja tämä ei todellakaan johdu kurssin vaativuudesta vaan sen järjestelyn heikkoudesta. **5***************************************** 9 Vapaa palaute = Mielestäni luennoitsija keskittyi liikaa kotisivujensa esittelemiseen ja muutenkin anti oli suht heikkoa. Olisin odottanut jäntevämpää otetta opetukseen eikä vain nettisivujen selaamista!!! Suoriuduin hyvin arvosanoiin kurssista, vaikka osallistuin vain 2 luennolle. **6***************************************** Miksi ei tavoitteita = 9 Vapaa palaute = **7***************************************** Miksi ei tavoitteita = 9 Vapaa palaute = **8***************************************** Miksi ei tavoitteita = 9 Vapaa palaute = Netti on hyvä juttu!!!!! **9***************************************** Miksi ei tavoitteita = 9 Vapaa palaute = Makron perusteiden verkkosivut olivat kertakaikkisen hienot, mutta kurssi ei saanut ansaitsemaansa huomiota läsnäolijoiden määrän perusteella. Lehtori Korpelan esiintymistä oli miellyttävä seurata ja helppolukuisen mutta kovin puuduttavan kirjan lisäksi kurssi sisälsi paljon ylimääräistä tietoa. Syynä luentojen yleisäkatoon oli ajanpuutteen lisäksi AJK:N tapa jaaritella verkkosivujen syntyhistoriasta ja muusta kurssiin kuulumattomasta tietokonekikkailusta. Siitä huolimatta kurssi oli mainio kokonaisuus. **10***************************************** Miksi ei tavoitteita = yhtäaikainen töissä käynti haittasi opiskeluani 9 Vapaa palaute = Kurssin sisältä on erittäin kiinnostavaa ja haasteellista opittavaa. mutta mielestäni kurssin toteutus ei ollut kovin onnistunut. Suoraan sanoen uskoni luennoilla käymisen hyödyllisyyteen mureni jo parilla ensimmäisellä kerralla, kun luennoitsija ei pysynyt varsinaisessa opetettavassa asiassaan kovinkaan monta minuuttia, kun hän jo eksyi kertomaan silmät innosta hehkuen kotisivujensa uusista hienoista ominaisuuksista ja vielä hienommista pian tulossa olevista .... Luennoilta poissa olo kostautuikin sitten jo 1. välikokeessa, kun kysyttiin kansantaloudelisista malleista, jotka olin Parkinia lukiessani jättänyt kovin vähälle. No. omaa tyhmyyttänihän tuo oli ... Idea kurssimateriaalin siirtämisestä Internetiin on kiinnostava ja joissain tapauksissa aivan ylivoimainen verrattuna muihin julkaisumuotoihin. Vaarana piilee kuitenkin mielestäni se, ettei luettava materiaali pysy kovin yhtenäisenä ja omaksuttavana pakettina, vaan linkittäminen paikasta A paikkaan B ja edelleen sivuille C, D, E ja F sekä tietokoneohjelmiin G, H ja I ynnä ulkoisille sivuille J-Ö tuottaa sellaisen verkoston, jossa esim. korkokannan määräytyminen johtuu lopulta El Ninosta (hieman karrikoiden). Opiskelija-parka joutuu tilanteeseen, jossa kurssin suorittamisen kannalta olennaisten tietojen löytäminen tuntuu mahdottomalta loputtoman informaatiotulvan alta. Itseäni ärsytti myös verkotetun oppimateriaalin joukossa vilisseet lukemattomat lyhenteet (QDCF, MPCF AJKCI ULC ym. ym.), joiden selityksiä sai etsiä välillä pitkäänkin. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kurssi, jonka opetustapaan kannattaa kuitenkin vielä kiinnittää paljon huomiota ja tehdä kurssista entistä selkeämpi. **11***************************************** Miksi ei tavoitteita = yhtäaikainen töissä käynti haittasi opiskeluani 9 Vapaa palaute = Kurssimateriaali verkossa mielenkiintoinen kokeilu. Perusasioihin olisi voinut panostaa vielä perusteellisemmin. Tehtävien olisi hyvä olla pakollisia, jotta niihin olisi "pakko" osallistua. Ekstrapisteillä lisätään kummasti opiskelumotivaatiota. **12*****************************************
Asko Korpela 20000501 (199990105) o Asko.Korpela@kolumbus.fi o AJK kotisivu