Kalevala kertoo Väinölän ja Pohjolan väestä.
Väinölän mahtavin mies oli Väinämöinen.
Hän rakensi kanteleen.
Kun Väinämöinen soitti kanneltaan, soitto lumosi kaikki
kuulijat.
Seppo Ilmarinen oli seppä.
Hänkin asui Väinölässä.
Ilmarinen oli takonut Pohjolan väelle Sammon;
taikamyllyn, joka toi omistajalleen ikuisen onnen.
Pohjolassa hallitsi Louhi.
Aluksi Pohjolan ja Väinölän väki elivät sovussa
keskenään.
Mutta sitten he riitaantuivat.
Väinölän miehet lähtivät ryöstämään
Sampoa Pohjolasta.
Taistelussa Sampo meni rikki.
Sammon kappaleita ajautui Väinölän rannoille
Väinölän väelle koitti nyt ikuinen onni.
Mutta sen sijaan Pohjolaan levisi köyhyys ja kurjuus.
(Pertti Rajala: Suomen historia selkokielellä.WSOY 1989: 15) |