Ukko palautettakoon arvoonsa

HS Mielipide 19990121
(Ukko suomalaisten jumala)

Viime viikkoina Israelin jumalaa ja hänen poikaansa on kiitetty, kunnioitettu ja juhlittu, ylenpalttisesti. Olisiko aika omistaa ajatuksia myös suomalaisten Jumalalle, Ukolle?

Ukko on ollut muinaissuomalaisten jumala jo kuusituhatta vuotta sitten. kivikaudella. Aluksi hän oli ukkosen ja tuulen jumala. Sittemmin hänestä kehittyi muiden indoeurooppalaisten jumalien mukaisesti mielikuvissa ihmishahmoinen isäjumala, ylijumala.

Israelin jumalan tapaan Ukollakin on ollut useita nimiä: Ilmari(nen). Äijä, Luoja, Päijä (saamessa). Herra. Ruotsin suunnalta Suomeen siirtyneen väestön myötä Ukkoon on liitetty nimet Tor, Tuure, Tyr, Tyyri; Baltiasta nimet Lemmes, Lempo, Perkunas . . . - Isäjumalan piirteet Ukko sai pronssikaudella eli satoja vuosia ennen kristinuskoa. - Ukon kautta kesti viisituhatta vuotta - ruotsalaisten tuloon asti.

Ukon alasajo Suomessa alkoi ruotsalaisten valloittajien vuosituhannen alussa tekemien ristiretkien jälkeen pakkokastamalla ja tappamalla Ukkoa kunnioittavaa suomalaisia, hävittämällä ja kieltämällä kaikki Ukkoon liittyvä samaan tapaan kuin kristityt olivat muutamaa sataa vuotta aikaisemmin hävittäneet antiikin jumalat ja niiden muistomerkit Kreikasta ja Roomasta.

Israelin jumala sopi täälläkin vallankäytön välineeksi yrityksessä murtaa suomalainen identiteetti, kieli ja kulttuuri. Tämä yritys ei ruotsalaisilta onnistunut muussa kuin siinä, että Ukko saatiin hyllytetyksi. Hyllytystä on nyt kestänyt lähes tuhat vuotta; vaikkakin Ukon muisto on elänyt kansanperinteessä, tavoissa, paikannimissä ja viime vuosikymmeninä historian tutkimuksessa.

Suomessa toimii uskonnonvapauslain säätämin oikeuksin kymmeniä kirkkoja, uskonnollisia yhdyskuntia, seuroja, lahkoja laillisesti rekisteröityinä tai vapaamuotoisesti. Allah näkyy selvästi Suomen katukuvassa. Intialaisten jogien organisoimat "sammot" jauhavat Siva-jumalan nimissä suomalaisten rahaa pääkonttoreilleen ulkomaille. Jotkut kirkot ja yhteisöt toimivat oppeineen ja riitteineen laillisuuden rajoilla, orjuuttavat ja rahastavat jäseniään, tuottavat pelkoa, surua ja ahdistusta ympäristössään. Kuka puolustaa ihmisiä näiltä?

Olisiko Ukko kutsuttava apuun? Miksi Ukolla ei ole Suomessa, omassa maassaan. omaa organisaatiota? Ovatko suomalaiset lopullisesti jättäytymässä uskon kaipuussaan vieraiden hallittavaksi?

Tuhatvuotisesta hyllytyksestä on Ukolle ollut se hyöty, että hänelle ei ole kertynyt sellaisia rasitteita kuin Israelin jumalalle, Allahille, Shivalle... Ei ole historiallista näyttöä, että Ukko olisi käskenyt tappamaan ketään toisuskoista tai käännyttämään tätä, valloittamaan toisten kansojen asuma-alueita, silpomaan ja kiduttamaan (ympärileikkaamaan) seurakuntalaisiaan, varsinkaan naisia.

Ei ole näyttöä, että Ukko vaatisi jatkuvaa seremoniallista kiittämistä, ylistämistä ja kunnioittamista, silloinkin kun siihen ei ole syytä. Synti ja perisynti eivät kuulu Ukon sanastoon. Ukko ei kurita eikä rankaise. ei tuomitse kadotukseen, ei julista maailmanloppua. . . - Jos joskus singahti salama. tulinen ukonnuoli avoimesta räppänästä ja teki vahinkoa, se oli sattuma, ei Ukon tarkoitus!

Kansanperinteen mukaan Ukko on todellinen "Hyvä Jumala", vuodenkasvun ja hedelmällisyyden jumala. Kun hän vasarallaan kopautti pilvensyrjää, laski maahan hersyvä sade, usein kylläkin jyrinän säestyksellä. Agricolan säkeiden mukaan kansa järjesti Ukolle juhlat: "Ja kuin kevätkylvö kylvettiin / silloin Ukon malja juotiin, / Siihen haettiin Ukon vakka niin juopui piika että akka. . ."

Eikö näin sympaattinen jumala pitäisi palauttaa sille kuuluvaan arvoonsa ihmisten mielissä, pois unholasta? Ukko hyväksyy ja tunnustaa, että hän on ihmisten mielikuvien tuote, samalla tavoin kuin muutkin jumalat; mutta Ukko myöntää tosiasiat eikä vaadi seurakuntalaisiltaan mahdottomia: tässä on Ukon voima!

JUHANI ROSSI 
Espoo
(Ukko - suomalaisten jumala)