Pekka Pihlanto

Ajk kotisivu Pekka Pihlanto
Surkeaa taksilakia yritetään paikkailla

Uusi Suomi Pekka Pihlanto 18.7.2020

Kaksi vuotta sitten liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) johdolla valmistelu uusi taksilaki osoittautui täydelliseksi sudeksi. Berner on sittemmin siirtynyt Ruotsiin pankkimaailman palvelukseen.

Nyt hallitus aikoo paikkailla lain pahimpia virheitä. Helsingin Sanomat toteaa tuoreessa pääkirjoituksessaan (18.7.20), että taksiuudistuksessa on paljon korjattavaa.

Ks. myös Iltalehti (14.7.20) ministeri Harakan haastattelu aiheesta.

Yle uutisoi uudistuksen edellä (5.5.18): "Suomi siirtyy tiukasti säännellystä ja rajoitetusta järjestelmästä täysin vapaaseen markkinajärjestelmään, jossa kukaan ei rajoita autojen ja kuljettajien määrää. – Kaduilla kurvailee jatkossa kirjava joukko erinäköisiä, -laatuisia ja -hintaisia takseja. --- Kyytien hintavertailu jää paljolti asiakkaan itsensä vastuulle. – Uudistuksen tarkoituksena on lisäksi laajentaa taksinkuljettajiksi ryhtyvien joukkoa ja madaltaa ammattiin pääsyn kynnystä. Tähän asti pakollisen taksikurssin käymistä ei enää vaadita. Kuljettajaksi ryhtyvä testataan kuitenkin edelleen ajokokeen ja ajoluvan läpäisyn perusteella."

Kadulla alkoi todellakin kurvailla 'kirjava joukko erinäköisiä, -laatuisia ja -hintaisia takseja'. Auton ja palvelun vakaa laatu putosi joissakin kohdissa alle arvostelun. Hyväuskoinen matkustaja saattoi ja saattaa edelleen joutua maksamaan jopa kymmenkertaisen maksun.

Ammattiin pääsyn kynnystä on toden totta madallettu – itse asiassa se on poistettu kokonaan. Kuljettaja ei joissakin tapauksissa ole tuntenut keskeistä osoitetta, eikä osannut kirjoittaa annettua kadun nimeä navigaattoriin. Matkustajien turvallisuuden tunne on romahtanut. Vaikka hinta pitää ilmoittaa matkustajalle etukäteen, mitä matkustaja voi asialle, jos hinta onkin matkan päättyessä aivan toinen kuin sovittiin, jos taksamittariakaan ei ole?

Ylen haastattelema liikenne- ja viestintäministeriön palveluosaston ylijohtaja kertoi, että hinnoitteluun tulee enemmän joustavuutta. Kuluttajalle hinnat voivat olla edullisempiakin kilpailun myötä kuin mitä ne ovat olleet tähän asti. Kuluttajan valinnanvapaus kasvaa.

Pötypuhetta. Edullisuus jäi harvinaisiin poikkeustapauksiin. Julkisuudessa esitetyn tilaston mukaan hintataso nousi. Kun kilpailun ansiosta hintojen piti laskea, ne nousivatkin, sillä aikaisemminkin niukahkoa tulokakkua tuli jakamaan uusi joukko yrittäjiä: saadakseen edelleen jonkinlaisen toimeentulon, taksiyrittäjät joutuivat nostamaan hintoja. Monet uudet yrittäjät jättivät arvonlisäveron maksamatta: veron tuotto laski, vaikka alalle tuli uusia yrittäjiä. Taksinkuljettajien kertoman mukaan monet uudet yrittäjät eivät edes tiedä, mikä on alv.

Viisas matkustaja tilaa matkansa luotettavalta taksin tilausyhtiöltä, ja pyrkii käyttämään samaa, tutuksi käyvää yrittäjää. Kuulin kuitenkin äskettäin eräältä taksinkuljettajalta, että luotettavalta tilausyhtiöltä soittaminenkaan ei ole varma tae luotettavasta kyydistä. On nimittäin havaittu, että eräät "uudet yrittäjät" kuuntelevat luvatta tilausyhtiön taajuutta ja saattavat ehtiä ennen tilattua taksia paikalle, tai päivystävät taatuilla paikoilla ja nappaavat tilaamaansa taksia pälyilevän asiakkaan. On syntynyt ikäviä käsirysytapauksia, kun on taisteltu asiakkaasta tai raastettu vastahakoista asiakasta tunnuksettomaan autoon.

Hallituksella on siis työmaata tämän kyisen pellon perkaamisessa. Onnistumisen mahdollisuudet eivät näytä ruusuisilta. Taksamittarin ja taksikyltin vaatiminen sekä lisäkoulutus sitä tarvitseville ovat minimivaatimuksia. Mutta pystytäänkö koulutuksessa korjaamaan myös esimerkiksi asennevirheitä? Miten saadaan maaseudulle takaisin sieltä kadonnutta taksitarjontaa, ja miten Kela-kyytien ongelmat ratkaistaan? Kysymyksiä riittää...

Asiakas – joka on myös äänestäjä – jää odottavalle kannalle.

Pekka Pihlanto
Turku
Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus
Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Palautetta 

Lähetä palautetta! 


Kirjoita otsikko palautteelle

Kirjoita palauteteksti tähän

Kirjoita nimesi tähän. (Nimettömiä ei huomoida.)

..ja sähköpostiosoitteesi

Tämän palauteviestin saa Asko Korpela


Asko Korpela 20200719 (20200719)