Palautetta teatterille 1995 [ccc]

Me kaksi vähitellen ikääntyvää pariskuntaa olemme 10 vuotta pitänneet teatteria rakkaana harrastuksenamme. Viimeisten viiden vuoden aikana olemme pitäneet Teatteripäiväkirjaa, johon olemme merkinneet näkemämme kappaleet sekä vähintään arvioinnin skaalalla 0-3, missä 0 on heikko, niin heikko, että ansaitsee poistumisen väliajalla. Aina esitykset aiheuttavat keskustelua, milloin jossakin kahvilassa tai ravintolassa, milloin kotona.

Uskoen, että tavanomaisten aploodien lisäksi muukin palaute teatterille palvelulaitoksena on hyödyllistä lähetämme liitteenä päiväkirjamme sisällysluettelon (omilla kommenteillamme höystettynä), josta ilmenevät numeroarviointimme, kaikkiaan n. 250 mielipidettä, olkaa hyvä! Pakollisen verokontribuutiomme lisäksi vapaaehtoinen rahallinen tukemme teatterille tämän päiväkirjan ajalta lippujen ja väliaikakahvien muodossa lähentelee 20 000 mk. Tietenkin se on vain pisara meressä, mutta ilman pisaroita ei ole mertakaan.

Välitön aihe palautteeseemme on, että olemme harmistuneita ja hyvin pettyneitä tämän hetkiseen teatterin antiin: tänä syksynä emme ole nähneet ainoatakaan tyydyttävää esitystä. Ymmärrämme kyllä, että makuja on monenlaisia, meidän neljänkin kesken on hajontaa, mutta nyt tuntuu, ettei meitä varten tuoteta mitään. Pitkään olemme naureskelleet Noël Cowardin 'Hullutteleville hengille' eräänlaisena mitäänsanomattomuuden perikuvana, mutta kun nyt on alkanut tulla vielä sitäkin hullumpia, on hymykin alkanut hyytyä ja harmittelu hapattaa mieltä: täytyykö tässä lähteä Vermoon, vai lätkämatsiin tai futismatsiin? Elokuvia olemme jo yrittäneetkin, mutta suunnilleen yhtä heikolla menestyksellä kuin nyt viime aikoina teatterissa. Ovatko ohjaajat menettäneet järkensä? Eikö heillä ole enää aikaa pysähtyä miettimään sanottavaansa? Kunhan jotakin huitaisevat. Tshehovistakin saadaan silppua, kuten nyt tämä 'Mekaaninen piano'. On todellinen ihme miten näyttelijäparat oppivat sellaisen näytelmän vuorosanat kuin on 'Aika on kotimme'. Näyttelijöissä ei vika voi olla. Näissäkin oli monta hyvää ja nuorissakin on tosi hyviä. Käsityksemme mukaan vikaa on eniten tekstien valinnassa ja ohjauksessa.

Lisäksi olemme pettyneitä eräisiin käytännön järjestelyihin: Miksi Väliverho on lopetettu. Vaikka parempi kokonaan ilman kuin se viime vaiheen sotku. Väliverhoa tarvitaan ja se on tehtävä katsojan kannalta, siis todellinen kalenteri: päivä ja sen jälkeen kellonajat ja kunkin näyttämön ohjelmisto, eritellen näyttämöt esim sopivalla lyhenteellä; sillä tavoin katsoja näkee yhdellä silmäyksellä päivän annin. Miksi vaateraha on ruvettu perimään erikseen? Luuletteko katsojia niin hölmöiksi, että sen takia pitävät nyt lippuja halvempina? Kun tässä nyt pääasiassa tulee kielteistä palautetta, niin jotakin pitää antaa myönteistäkin. Sitä ovat nämä A4 kokoiset ohjelmaesitteet ja ainakin parina viime vuonna näyttelijöiden touhuaminen väliajalla lämpiössä. Arvaamme, että se häiritsee keskittymistä esitykseen, mutta yleisöstä se tuntuu hauskalta.

Yksityiskohtainen palaute on eri paperissa. Tämän saman 'kirjelmän' olemme lähettäneet sekä SKTn että HKTn johdolle (jälkimmäisellä parantamisen varaa vieläkin enemmän kuin edellisellä; harmittaa kun paikka olisi niin upea). Emme odota vastausta, mutta kylläkin että tunnette piston sydämissänne.

Kunnioittavasti

Asko ja Salli Korpela Anna ja Timo Kurkela

Perustie 14 A 5, HELSINKI 00330
Pikkaraiskuja HELSINKI 00750

Lähetyslista:
Suomen kansallisteatteri Pääjohtaja Maria-Liisa Nevala
Läntinen teatterikuja 1 00100 HELSINKI
Helsingin kaupunginteatteri Teatterinjohtaja Raija-Sinikka Rantala
Eläintarhantie 5 00530 HELSINKI

Asko Korpela 19991023 (19981128) o AJK kotisivu o Teatterisivu o WebMaster