Anton Tshehov Olga Knipperille - kirjeitä 

Otteita kirjeistä

Jalta 9. elokuuta 1900 
Nyt olen Jaltalla taas, olen kiukkuinen ja ikävöin. Aleksejev (= Stanislavski) oli täällä eilen. Puhuttiin näytelmästä, lupasin sen hänelle valmiiksi syyskuun aikana.

Jalta 14. elokuuta 1900 
En tiedä koska tulen Moskovaan, sillä voitko kuvitella, olan nyt näytelmän kimpussa. Tai ei se näytelmä ole vaan jonkinlainen sekakeitos. Rooleja on paljon, voi olla että joudun hakoteille ja jätän koko jutun sikseen.

Jalta 18. elokuuta 1900 
Näytelmä on jo päässäni, näen sen muodon ja hahmon ja tahtoisin panna sen paperille, mutta tuskin pääsen työn ääreen kun ovi käy ja joku pistäytyy sisään. En tiedä mitä tästä syntyy, mutta alku tuntuu hyvältä.

Jalta 15. syyskuuta 1900 
Näytelmästäni puheen ollen, kyllä se tästä valmistuu, jollei syyskuussa tai lokakuussa niin sitten vaikka marraskuussa. Mutta annanko esittää sen jo tällä kaudella, sitä en vielä tiedä eukko kulta. Voi olla etten annakaan, ensiksikin koska näytelmä ei ote vielä valmis - muhikoon vielä työpöydällä vähän aikaa - ja toiseksi, koska välttämättä haluan päästä seuraamaan harjoituksia. Aivan välttämättä! Neljä suurta naisroolia, neljä älykästä naista, en voi jättää niitä Aleksejevin käsiin, vaikka kuinka arvostan hänen lahjojaan ja ymmärrystään. Minun täytyy saada vahtia harjoituksia edes puolella silmällä. Sairaus on viivyttänyt minua ja nyt laiskottaa tarttua työhön. Mutta eipä hätäillä.

Nizza 17. joulukuuta 1900 
Tänään lähetin näytelmän kolmannen näytöksen Moskovaan ja huomenna lähtee neljäs. Kolmatta näytöstä olen muuttanut vain vähän, mutta neljännessä on paljon uutta. Sinulle on monta repliikkiä lisää. (Nyt sinun on pakko kiittää...) Niin että kirjoita nyt jo miten harjoitukset edistyvät, kuinka voitte, kerro kaikesta. En aio kirjoittaa sinulle ennen kuin itse kirjoitat minulle. Ettäs tiedät!

Nizza 2. tammikuuta 1901 
Kerro edes jotain Kolmen sisaren harjoituksista. Pitäisikö vielä kirjoittaa lisää tai poistaa jotain? Näytteletkö hyvin, kullanmuru? Yhtä asiaa muista varoa. Et saa missään näytöksessä näyttää surulliselta. -- - Ihmiset joilla on pitkäaikainen suru johon he ovat tottuneet, viheltelevät vain ja vaipuvat usein mietteisiinsä. Pysähdy siis sinäkin välillä näyttämöllä kesken kaiken kuin jäisit ajatuksiisi. Kyllä sinä osaat, viisas tyttö.

Nizza 14. tammikuuta 1901 
Epäilen että näytelmästäni on tulossa fiasko. Ja kun täällä tapasin Nemirovitsh-Dantshenkon (= johti Moskovan Taiteellista teatteria Stanislavskin kanssa), siitä jäi kurja olo ja tuli tunne että näytelmä on tuhoon tuomittu ja että en enää kirjoita Taiteelliselle teatterille.

Nizza 20. tammikuuta 1901
Mitä kuuluu Kolmelle sisarelle? Kirjeistä päätellen te kaikki siellä horisette mitä sattuu. Meteliä kolmannessa näytöksessä...Miten niin? Melu tulee etäältä, näyttämön takaa, kumeaa epämääräistä hälyä, mutta näyttämöllä kaikki ovat uuvuksissa, melkein nukkuvat seisaaltaan. Jos te pilaatte kolmannen näytöksen, koko näytelmä on hukassa ja minut vihelletään ulos vanhoilla päivilläni. -- - Jos näytelmä menee mönkään, lähden Monte Cartoon ja pelaan siellä paidankin päältäni.

Rooma 4. helmikuuta 1901
Eilen se tuli - sähke Nemirovitshilta, Napolin kautta tänne käännettynä. Kolme sisarta on siis saanut ensi-iltansa. Hänen mukaansa naisroolit näytettiin erinomaisesti. Nyt odotan kirjettä sinutta!

Anton Tshehovin kirjeitä vuosilta 1879 - 1904, Rütten & Loening, Berliini 1968.
Otteet suom. M. Jama.
Tshehov kirjoitti Mashan roolin Olga Knipperille, joka näytteli sen Kolmen sisaren kantaesityksessä.
 

Asko Korpela 20001031 (20001031) o o AJK kotisivu