Helsingin Sanomat, 19980213pe 
KULTTUURI  

Unkarilainen teatteri teki Rikotusta ruukusta nykyajan mustan komedian  

Heinrich von Kleist: Rikottu ruukku. Katona József -teatterin vierailu Espoon teatterissa. Ohjaus Gábor Zsámbéki, lavastus Khell Csörsz, puvut Györgyi Szakács. Rooleissa mm. Gábor Máté, Péter Haumann, János Bán, Eszter Csákányi, Andrea Fullajtár József Horváth ja Ferenc Elek.

 Eszter Csákányin ruukku on rikottu .ja kansa perää oikeuksiensa perään Espoolaisessa vierailuesityksessä.


Rappiota kokemuksen äänellä  

Joskus tekee oikein, oikein hyvää katsoa aivan perinteistä taidolla ja sydämellä tehtyä näytelmäteatteria, joka on rakentunut pintansa pitävästä draamasta ja ilmaisuvoimaisesta, asiansa ajatelleesta esityksestä.

Espoon teatterin vierailuohjelmistosta löytyi kahtena iltana juuri sellainen elämys, unkarilaisen Katona József -teatterin Rikottu ruukku, jonka budapestilainen ensi-ilta nähtiin kaksi vuotta sitten joulukuussa.

Heinrich von Kleistin (1777-1811) näytelmän Katona József -tulkinta kutisuttanee erityisesti unkarilaisten katsojain mieliä juuri tänään, kun niin moni joutuu putsaamaan sosialistisia kilpeään markkinataloudelle mieleiseksi.

Unkarilaisten esitys puhuu siitä vallankäytöstä, joka äimistyttää täälläkin rivikansalaisen tuntoja miltei päivästä päivään. Nakkivarkaat joutuvat vankilaan, mutta miljoonia hassanneet pääsevät pälkähästä.

Tästä kaikesta Gábor Zsámbékin ohjaama Rikottu ruukku kertoi tavattoman hallitun, nautinnollisen ja aiheen suhteen tinkimättä puolensa pitävän näyttelijäntaiteen keinoin.

Katona József onkin maailmankuulu juuri kohottavan näyttelemisen malliteatterina. Gogolin Reviisori kuuluu sen maineikkaimpiin tulkintoihin.

Suomessa on nähty vierailulla muun muassa loistokas Kolme sisarta, jonka melko erottuvasta julistavuudesta Rikottu ruukku ehkä jäi hieman jälkeen, muttei pohjimmaisesta osallistuvuudesta.

Aika onkin toinen. Enää ei tarvitse piilottautua rivien väleihin.

Harvoin näkee esitystä, joka liukuu pilailevan komedian pyrskähdyksistä kohti vakavaa ja koskettavaa sanomatulkintaa yhtä taitavasti kuin Katona Józsefin Rikottu ruukku.

Katsoja ei edes tunnista käännettä, mutta on jo kohta naurulta selvittyään keskellä vihonviimeistä voimainmittelöä, jossa kansan kohtalo ja päättäjien laista, moraalista piittaamaton solidaarisuus punnitaan. Ja arvaatteko, kenen voitoksi loppujen lopuksi.

Kleistin näytelmä on tänään julma pila, joka ei anna armoa todellisten väärintekijöiden pyhimyksellisyydelle.

Katona Józsefin tulkinnassa se ikuisuuksia kestävä kohtaus, jossa oikeamielisyyttään uhkunut neuvos, loistavan tiukkailmeisesti näyttelevä Gábor Máté, anastaa intohimoisen kiitossuudelman viatonta sulhastaan puolustavalta Eevalta, tietää pahaa oikeuksiaan penäävälle kansalle.


Tunteen ja taidon yhteisymmärryksellä

Kahteen kertaan kirjoitettuine onnellisine ja realistisine loppuineen Kleistin Rikottu ruukku kuuluu saksalaisen draamakirjallisuuden elinvoimaisimpiin. Berliinin Theatertreffen-festivaalilla Rikottu ruukku on usein nähty vieras.

Nimenomaan saksalaisen kielialueen teatterit palaavat tähän vuonna 1811 lopullisessa muodossaan julkaistuun näytelmään yhä uudelleen; harvoin kuitenkin yhtä vitaalisesta, yhtä hauskasti ja hersyvästi kuin unkarilaiset.

Katona J6zsefin tulkinnassa ei ollut tietokaan siitä hienoisesta kuivakkuudesta, jota olen tavannut Rikotun ruukun saksalaisissa tulkinnoissa.

Unkarilaiset uskovat, ehkä tänään nimenomaan kokemuksellisesti, näytelmän kriittiseen maailmankuvaan ja tekevät täyden ihmiskuvan mittaisia hahmoja sekä äly että tunteet symbioosissa.

Tummassa puuseinäisessä rähjälavastuksessä, rappion katkuisessa olkikasojen likaamassa oikeussalissa, komeroista vyöryvissä käsittelemättömien asiakirjojen röykkiöissä skenografinen kertomus ja näyttelijäin raikas paatos löytävät toisensa harvinaisen pitävästi.

Kelmiä Adam-tuomaria näyttelevä P6ter Haumann, Eszter Csåkånyi oikeutta hakevana rikotun ruukun omistajana, Andrea Fullajtår Eevan roolissa ja Ferenc Elek sotaväkeen saateltavana sulhasena tietävät mitä tekevät luodessaan väkevää vastavoimatilannetta oikeuden ja vääryyden välille.

He ovat kaikki tavattoman selkeitä ja vakuuttavia, myös valovoimaisia rooleissaan - ja kaiken lisäksi huikean taitavia ammatti-ihmisiä ajatusta kuljettaessaan ja sitä eläväksi tehdessään.

Katona Józsefin Rikottu ruukku kuului vierailutalven huippuihin. Ensi-illassa sitä seurasi vajaa katsomollinen.

JUKKA KAJAVA