HistóriaDoBrasil-296

Jorge Caldeira, Companhia Das Letras

Brasil bossa-nova

Bossa nova Brasilia

HistóriaDoBrasil-296.jpg

Laulaja João Gilberto, optimismilla itseensä suhtautuvan Brasilian symbooli

O surto de grandes obras públicas promovido por Juscelino ajudou a criar uma nova imagem do Brasil: uma nação que caminhava a passos rápidos para a modernidade. Seu lema de governo era: "cinqüenta anos em cinco". A expressão maior desse progresso acelerado era a nova capital. Uma onda de otimismo se espalhou por todo o país, e refletiu-se na música, na poesia e no comportamento. O longo processo de criação do país passou a ser visto como coisa do passado: agora os brasileiros pareciam ser capazes de se reinventar. Juscelinon suosimien suurten julkisten töiden nousu auttoi luomaan Brasiliasta uuden mielikuvan: kansdakunta joka asteli nopein askelin nykyaikaan. Sen iskulause oli "viisikymmentä vuotta viidessä". Tämän kehityksen suurin ilmentymä oli uusi pääkaupunkin. Optimismin aalto levisi koko maahan ja heijastui musiikissa, runoudessa ja käyttäytymisessä. Maan luomisen pitkä kehityskautta katseltiin nyt menneisyyteen kuuluvana asiana: nyt brasilaialaiset näyttivät pystyvän löytämään itsensä uudelleen.

A bossa nova

Bossa nova

O movimento musical que ficaria conhecido como "bossa nova" surgiu na segunda metade da década de 1950 no Rio de Janeiro. Era uma maneira diferente de tratar o samba, empregando técnicas musicais tradicionais do Brasil - jogo com tempos musicais entre solista e acompanhamento, síncopas - com outras norte-americanas (acompanhamento com trios de piano, baixo e bateria, além do violão; estílo de cantar com influência do cool jazz; vozes fazendo harmonia).

O êxito da nova maneira de cantar foi imediato. O apelo a temas urbanos, ao modo de vida dos cariocas mais ricos, à impressão de adequação com o que havia de mais novo no cenário internacional, fizeram com que a música fosse saudada como uma grande renovação. Havia razões para o sucesso. Pela primeira vez em muitos anos um movimento gerado pela elite brasileira tinha ligações profundas com algo que até então era quase monopólio da cultura popular: o desenvolvimento de formas de adaptação da cultura ocidental aos trópicos. Por isso, houve também reação. Muitos não aceitavam que músicos do setor privilegiado da vida brasileira pudessem trabalhar a herança adaptativa que até então era apanágio dos iletrados.

Quando alguns dos principais nomes do movimento - João Gilberto, Tom Jobim, Luiz Bonfá e Sérgio Mendes - passaram a fazer grande sucesso nos Estados Unidos, a partir do início da década de 1960, a perplexidade aumentou ainda mais. Mas um novo sentimento surgiu, marcando a época: o orgulho de brasileiros criarem afinal novidades para todo o mundo a partir de seus padrões civilizatórios.

Musiikki-ilmiö, joka tuli tunnetuksi nimellä "bossa nova" syntyi 1950-luvun jälkipuoliskolla Rio de Janeirossa. Se oli erilainen tapa käsitellä sambaa, käyttäen Brasilian perinteistä musiikkitekniikkaa - soittoa tempossa solistin ja säestyksen kesken, synkooppeja - soittoa pohjoisamerikkalaiseen tapaan (säestys triona piano, basso ja rummut, sitten viulu; tyyliä laulaa ottaen vaikutteita cool jazzista; äänet harmoniassa).

Uuden laulutavan menestys oli välitön. Urbaanien teemojen viehätys, rikkaiden riodejaneirolaisten elämäntapa, pitäytyminen siihen mikä oli uusinta kansainvälisissä trendeissä, saivat aikaan sen että musiikki koettiin suurena uudistuksena. Oli aihetta menestykseen. Ensi kertaa moneen vuoteen Brasilian eliitin luomalla liikkeellä oli syviä liittymäkohtia johonkin sellaiseen, joka oli tähän saakka ollut melkein populaarikulttuurin yksinoikeus: länsimainen kulttuuri omaksui itäisen ja trooppisten kulttuurien piirteitä. Tämän johdosta syntyi myös reaktio. Oli monia jotka eivät hyväksyneet sitä että etuoikeutetun kansanosan edustajat voisivat muokata soveltavaa perintöä, joka siihen saakka oli ollut oppimattomien pakopaikkana.

Kun muutamat liikkeen eturivin nimet - João Gilberto, Tom Jobim, Luiz Bonfá ja Sérgio Mendes - siirtyivät Yhdysvaltoihin ja menestyivät siellä hyvin 1960-luvun alusta lähtien, hämmennys entisestään kasvoi. Mutta uusi aikakaudelle luonteenomainen suhtautuminen syntyi: brasilialaisten ylpeys synnytti uutta koko maailmalle lähtien omista sivistyksellisistä lähtökohdistaan.

Asko Korpela 20000622 (20000622) o Asko.Korpela@kolumbus.fi o AJK kotisivu